Dienstverlening
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
We handelen conform de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). | |||
We investeren in bewustwording van (nieuwe) medewerkers zodat zij leren om te gaan met (gevoelige) gegevens. We organiseren of geven trainingen aan medewerkers. | Het introduceren van I-bewustzijn trainingen voor alle (nieuwe) medewerkers. Daarnaast creëren we meer bewustzijn door in gesprek te gaan met medewerkers die verwerkingen (gaan) doen, DPIA’s (Data protection impact assessment) uit te voeren waar die nodig zijn en advies te geven over verwerkersovereenkomsten. | ||
We creëren inzicht in welke processen welke persoonsgegevens omgaan en waar de grootste privacy risico’s aanwezig zijn en nemen, daar waar nodig, maatregelen op. | |||
Lokaal is invulling gegeven aan de landelijke digitale agenda (DA2020) van de VNG. Het gaat hierbij om openheid & transparantie, één efficiënte overheid en digitaal werken. | |||
Uitvoering geven aan de digitale agenda (wettelijke ontwikkelingen) en vervangingsinvesteringen Zwartewaterland. | Onder de digitale agenda zijn diverse projecten afgerond die een bijdrage leveren aan: voldoen aan wettelijke eisen, gezonde bedrijfsvoering en continuïteit en verbetering van dienstverlening. Hier wordt ieder project aan getoetst. De twee grootste ontwikkelingen in 2022 zijn: In 2022 de overdracht van het technisch ICT beheer naar SSC-ONS afgerond en is Zwartewaterland volledig partner. In deze samenwerking is afgelopen jaar veel bereikt op het gebied van informatiebeveiliging en in het ICT-contractmanagement, waardoor we als gemeente minder risico’s lopen op informatiebeveiliging, financiën, rechtmatigheid en continuïteit van dienstverlening. Intern is gestart met een meerjarig programma voor de digitaliseringswetten: WOO, WMEBV, archiefwet, WEP, en WDO. Dit programma heeft afgelopen jaar geleid tot het implementeren van een basaal WOO-proces en de implementatie van een anonimisering stool. De komende jaren worden er meer resultaten geïmplementeerd. | ||
Intern zijn we ons bewust van de (beleids)terreinen waarop mogelijk georganiseerde criminaliteit actief is en waarbij we een verhoogd risico lopen op ondermijning van het lokale gezag. | |||
We geven uitvoering aan het plan van aanpak ondermijning. Speerpunt hierbij is te investeren in bewustwording en het weerbaarder maken van inwoners in het buitengebied tegen georganiseerde criminaliteit. | Eind vorig jaar zijn de laatste stappen gezet voor de accreditatie (Q1 2023) voor de eerste ster van het keurmerk Veilig Buitengebied. | ||
De procesbeheersing is in ontwikkeling, waardoor er vanaf het intredingsjaar (vermoedelijk 2022) door het College een “rechtmatigheids-verantwoording" bij de jaarrekening kan worden afgegeven. | Op 27 september 2022 heeft de behandeling van het wetsvoorstel in de 1e kamer plaatsgevonden. Als hamerstuk is het wetsvoorstel vastgesteld en daarmee is de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording vanaf 2023 definitief. | ||
We voeren de VIC-werkzaamheden zodanig uit dat het College in staat wordt gesteld vanaf het intredingsjaar (vermoedelijk 2022) een rechtmatigheids-verantwoording bij de jaarrekening te verstrekken die voldoet aan het ambitieniveau. | In 2022 is de 'Wet versterking decentrale rekenkamers' door de Tweede Kamer aangenomen. Deze wet gaat in per 1 januari 2023 en heeft dus voor het eerst impact op de jaarrekening 2023. In deze wet is onder meer de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen. In de loop van 2023 worden de diverse stappen gezet om dit te implementeren. Daarbij zal ook de raad worden meegenomen. De voorbereidingen hiervoor zijn de afgelopen periode al wel van start gegaan. Zo is een raadsvoorstel aangenomen om te kiezen voor variant 1 in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en de tolerantiegrens vast te stellen op 1%. Daarnaast is de Verbijzonderde Interne Controle (VIC) ingericht. Deze VIC past in het 'Three Lines of Defence'-model, waarbij de controles zijn ingericht in drie lijnen. De eerste lijn is binnen de eenheid zelf, de tweede lijn ligt bij de control adviseurs en de derde lijn bij de interne auditor, de VIC-er. | ||
De ontvanger vindt onze communicatie eenvoudig, begrijpelijk en betrouwbaar. | Eenvoudig, begrijpelijk en betrouwbaar communiceren standaard onderdeel van ons werkproces. Specifiek in 2022 hebben we veel webpagina’s vernieuwd en toegankelijker gemaakt. Ook hebben we de ontoegankelijke en moeilijke leesbare publicatie in de Stadskoerier omgevormd tot moderne en meer toegankelijke informatiepagina. Deze wordt met ingang van februari 2023 gepubliceerd. | ||
Wij maken onze werkwijze 'zo zijn onze manieren' Omgevingswet-proof. | |||
De inwoner kan onze regelgeving goed vinden. | |||
We digitaliseren onze beleidsregels en ter inzage leggingen conform de Wet elektronische publicaties. In het gemeentehuis is ondersteuning en een computer aanwezig voor personen die niet digitaal vaardig zijn en/of niet over een computer beschikken. | Dit is een activiteit die voortdurend aandacht en zorgvuldigheid vraagt, waarbij wij hebben geconstateerd dat we kwetsbaar zijn. We treffen maatregelen om kwetsbaarheden te ondervangen. | ||
(Social) media gebruik laten we beter aansluiten bij de informatiebehoefte van de inwoners. | Sinds 2021 zetten we sociale media doelgerichter in. Met aantrekkelijke berichten in onze herkenbare huisstijl en met gerichte advertenties weten we steeds meer inwoners te bereiken. In 2022 bereikten we ruim 2 keer meer inwoners op Facebook en ruim 4 keer meer inwoners op Instagram dan een jaar eerder. | ||
We zetten in 2022 (social) media in op basis van de resultaten van het onderzoek in 2021 naar de informatiebehoefte van de inwoners. | Het onderzoek wordt uitgezet bij een nieuw inwonerspanel. Het inwonerspanel is in 2023 gereed. Het eerste onderzoek van het panel gaat over de informatiebehoefte van onze inwoners. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 934 | 764 | 933 | 914 | 19 | |
Dienstverlening | 934 | 764 | 933 | 914 | 19 | |
Baten | -358 | -265 | -265 | -321 | 56 | |
Dienstverlening | -358 | -265 | -265 | -321 | 56 | Dienstverlening Secretarieleges burgerzaken: we zien een meeropbrengst leges burgerzaken van € 100.000. Daar staat tegenover dat ook de afdracht rijksleges burgerzaken een toename laat zien. Per saldo is het voordeel hier € 50.000. |
Resultaat voor bestemming | 576 | 499 | 668 | 592 | 76 | |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | -40 | 0 | -51 | -25 | -26 | |
Dienstverlening | -40 | 0 | -51 | -25 | -26 | |
Saldo resultaatbestemming | -40 | 0 | -51 | -25 | -26 | |
Saldo na bestemming | 536 | 499 | 617 | 567 | 50 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Afhandeltermijn brieven | aantal dagen (norm = 30) | 2022 | 30 | 32 | Nee |
Rijbewijzen | aantal | 2021 | 1900 | 1760 | Nee |
Reisdocumenten | aantal | 2021 | 1170 | 2560 | Nee |
Geboorteakten | aantal | 2021 | 60 | 75 | Nee |
Akten overlijden | aantal | 2021 | 110 | 130 | Nee |
Huwelijksakten en partnerschapsregistraties | aantal | 2021 | 90 | 115 | Nee |
Verhuizingen binnen gemeente | aantal | 2021 | 1200 | 1100 | Nee |
Vestigingen in gemeente | aantal | 2020 | 700 | 1050 | Nee |