Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.612 | 9.800 | 9.800 | 9.547 | 253 | |
Overhead | 8.612 | 9.800 | 9.800 | 9.547 | 253 | Overhead SSC Ons: Het voordeel van € 190.000 voor GR-SSC-Ons ontstaat vooral door uitgestelde exploitatielasten, door het uitstellen van investeringen in telefonie, de nieuwe werkplek en informatiebeveiliging. Deze investeringen zijn deels uitgesteld omdat vacaturerruimte niet kon worden ingevuld of omdat de aanbestedingen zijn mislukt. De investeringen worden in 2023 alsnog opgestart. We reserveren dit resultaat voor incidentele dekking van de toename (door inflatie en stijgende loonkosten) van de bijdrage aan Ons. Organisatieontwikkeling en -beheer: In 2022 is door de raad extra budget beschikbaar gesteld voor de organisatieontwikkeling en oplossen knelpunten. Hiervoor is al veel in gang gezet en heeft een doorloop naar 2023. Dit betekent ook dat het budget in 2022 niet volledig is ingezet maar dat hiervoor wel verplichtingen zijn aangegaan. Het voordeel van € 126.000 vragen we dan ook opnieuw aan via resultaatbestemming. Personeel & Organisatie: Voor de werving van nieuwe collega's is een social media campagne gestart. De kosten hiervoor hebben geleid tot een overschrijding van het budget van € 30.000. Van het beschikbaar gestelde budget voor transitiekosten voormalig personeel is nog € 19.000 over voor inzet in 2023. Dit bedrag vragen we opnieuw aan via resultaatbestemming. Wet open overheid: vanuit het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld (€ 101.000 voor 2022) voor de implementatie van de Wet open overheid. Het niet benutte deel in 2022 ad. € 61.000 vragen we opnieuw aan via resultaatbestemming 2022. Algemeen beheer: Er is een budget beschikbaar voor de inhuur van incidentele (juridische) ondersteuning bij complexe vraagstukken. Op dat budget is afgelopen jaar maar een beperkt een beroep gedaan. Het uiteindelijke positieve resultaat op de loonkosten (verdeeld over alle programma's) incl. inhuur op vacatureruimte bedraagt € 220.000. Dit is slechts 1,72% van de loonbegroting. Voor de inzet voor Oekraïne ontvangen we van het Rijk een tegemoetkoming. De ureninzet voor vluchtelingenopvang Oekraïne van onze medewerkers bedraagt € 227.000 en wordt daarom in mindering gebracht op de loonkosten. Hierdoor zien we een overschot op de loonbegroting van ruim € 440.000. We zien ook (zoals al verwacht) een voordeel op de reis- en verblijfkosten van € 88.000. Cf. MT besluit over de thuiswerkregeling, stellen we de raad voor om dit voordeel te reserveren in een reserve hybride werken om hieruit de komende declaraties voor de inrichting van de thuiswerkplek te vergoeden. In financiële zin zijn er 3 hoofdverklaringen die het positieve saldo verklaren: Niet of later ingevulde vacatures, compensatie voor ureninzet Oekraïne en corona, voordeel op reis- en verblijfskosten. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we (openstaande) vacatures en inzet voor tijdelijke opgaves niet allemaal/tijdig/volledig ingevuld krijgen. Daarnaast spelen diverse crises (o.a. oorlog Oekraïne, energie), welke ambtelijke inzet vragen. Hiervoor worden wij financieel gecompenseerd door het Rijk. Echter, in de praktijk worden crisisinspanningen voor een belangrijk deel (noodzakelijkerwijs) uitgevoerd met zittende capaciteit in combinatie met inhuur. Dit heeft als gevolg: druk op de ambtelijke organisatie en een financieel overschot in de personeelsbegroting. |
Baten | -592 | -436 | -436 | -616 | 179 | |
Overhead | -592 | -436 | -436 | -616 | 179 | |
Resultaat voor bestemming | 8.020 | 9.363 | 9.363 | 8.931 | 432 | |
Toevoegingen aan reserve | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Overhead | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Onttrekkingen reserve | -639 | -870 | -870 | -857 | -13 | |
Overhead | -639 | -870 | -870 | -857 | -13 | |
Resultaat na bestemming | 7.422 | 8.534 | 8.534 | 8.115 | 420 |
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.612 | 9.800 | 9.800 | 9.547 | 253 | |
Overhead | 8.612 | 9.800 | 9.800 | 9.547 | 253 | |
Baten | -592 | -436 | -436 | -616 | 179 | |
Overhead | -592 | -436 | -436 | -616 | 179 | |
Resultaat voor bestemming | 8.020 | 9.363 | 9.363 | 8.931 | 432 | |
Toevoegingen aan reserve | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Overhead | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Onttrekkingen reserve | -639 | -870 | -870 | -857 | -13 | |
Overhead | -639 | -870 | -870 | -857 | -13 | |
Resultaat na bestemming | 7.422 | 8.534 | 8.534 | 8.115 | 420 |