Leges burgerzaken
Voor een aantal leges geldt dat uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening
kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt onder andere (maximum) tarieven vast voor
reisdocumenten en rijbewijzen. Daarnaast mogen er geen kosten in rekening worden gebracht voor
het opmaken van akten van overlijden, geboorten en erkenning. Ook het tarief voor het afgeven van
een uittreksel Burgerlijke Stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid.
Verder moeten gemeenten op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking.
De leges burgerzaken zijn om deze redenen niet kostendekkend. Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 47%. De werkelijke kostendekkendheid is 63% in 2022.
Kostendekkendheid burgerzaken 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 317.870 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 317.870 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 3.420 | ||
Overhead inclusief (omslag)rente | 152.726 | ||
BTW | 13.606 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 487.622 | ||
Opbrengst heffingen | -306.783 | ||
Dekking | 63% |
Leges omgevingsvergunningen
Voor de berekening van de tarieven en de opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid maken we gebruik van gewogen gemiddelden over de voorgaande jaren. Het legestarief is gebaseerd op de gemiddelde inzet van ambtelijke capaciteit en overige kosten. Een groot aantal aanvragen voor relatief kleine bouwwerken leidt tot een lagere legesopbrengst. Bij het bepalen van het gemiddelde houden we ook rekening met een aantal grot(re) bouwwerken, die een hogere legesopbrengst met zich meebrengen.
De opbrengsten leges omgevingsvergunningen in 2022 bedragen € 850.000. Dit is € 85.000 minder dan begroot. Echter in 2021 zijn er aan het eind van het jaar nog een behoorlijk aantal aanvragen ingediend voor grote(re) projecten. De werkzaamheden voor deze projecten, en daarmee de kosten, hebben voor een groot deel plaats gevonden in 2022. Dit zien we dan ook terug in de kostendekkendheid. De kostendekkendheid in 2021 was 190%, in 2022 is dit 71%.
Zo zien we dat de inkomsten bij deze leges sterk afhankelijk blijken van het daadwerkelijke aantal aanvragen, het type aanvragen, het tijdstip van de aanvraag en ook landelijk beleid.
Kostendekkendheid omgevingsvergunningen 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 656.588 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 656.588 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 32.579 | ||
Overhead inclusief (omslag)rente | 490.357 | ||
BTW | 19.079 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 1.198.604 | ||
Opbrengst heffingen | -849.916 | ||
Dekking | 71% |
Marktgelden
Marktgelden is een bestemmingsheffing. De inkomsten van de marktgelden moeten gebruikt worden
om de uitgaven te bekostigen. Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 67%. De werkelijke kostendekkendheid van marktgelden is 58% in 2022.
De geraamde opbrengsten van € 5.600 voor de jaarmarkt (standplaatsen kraampjes) is niet helemaal gerealiseerd. Er is € 4.976 gerealiseerd.
De geraamde opbrengsten van € 22.000 van de weekmarkten zijn deels gerealiseerd voor een bedrag van € 19.126. Op de weekmarkt in Zwartsluis zien we een terugloop van het aantal marktlieden.
Kostendekkendheid marktgelden 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 26.040 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 26.040 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 3.031 | ||
Overhead inclusief (omslag)rente | 11.860 | ||
BTW | 676 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 41.608 | ||
Opbrengst heffingen | -24.101 | ||
Dekking | 58% |
Havengelden
Havengelden is een bestemmingsheffing. De inkomsten van de havengelden moeten gebruikt worden
om de uitgaven te bekostigen.
Opbrengsten economische havens (industriehaven) waren begroot op € 139.500. In 2022 is een meeropbrengst van € 5.146 gerealiseerd. De opbrengsten voor recreatieve havens (jachthaven en passanten Hasselt) waren begroot op € 103.425. Hier is in 2022 een meeropbrengst van € 10.728 gerealiseerd. De liggelden voor woonschepen laten een kleine minderopbrengst zien van € 268.
In 2021 is de binnenhaven van Genemuiden opnieuw ingericht en deels voorzien van nieuwe steigers. Hierdoor hebben we incidenteel in 2022 € 10.000 minder kosten voor onderhoud gemaakt.
Per saldo een meeropbrengst van € 16.000 en minder kosten van € 10.000.
Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 97%. De werkelijke kostendekkendheid van havengelden is 108% in 2022.
Kostendekkendheid havengelden 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 185.789 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -3.878 | |||
Netto kosten taakveld | 181.911 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 8.449 | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 36.929 | |||
BTW | 15.946 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 243.235 | |||
Opbrengst heffingen | -262.032 | |||
Dekking | 108% |
Begraafrechten
In 2022 is er een meeropbrengst voor begraven van € 17.050 gerealiseerd. De geraamde kosten op begrotingsbasis zijn nagenoeg ook werkelijk gemaakt.
Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 89%. De werkelijke kostendekkendheid voor begraafrechten is 93% in 2022.
Kostendekkendheid begraafrechten 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 366.418 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -30.000 | |||
Netto kosten taakveld | 336.418 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 578 | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 112.999 | |||
BTW | - | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 449.417 | |||
Opbrengst heffingen | -416.542 | |||
Dekking | 93% |
Afvalstoffenheffing
Het vastrecht afvalstoffenheffing steeg van € 171,00 naar € 182,00. De aanbiedtarieven voor restafval zijn gelijk gebleven. Het variabele deel restafval bedraagt gemiddeld € 27,74 (was € 28,94 in 2021).
Aan de voorziening is een bedrag van € 10.000 toegevoegd. In de begroting hielden we er rekening mee dat een bedrag van € 60.000 werd onttrokken aan de voorziening.
- We kregen van Nedvang een bedrag van € 342.948 uitgekeerd als vergoeding van de gescheiden ingezamelde hoeveelheden verpakkingsafval. Dit is inclusief een bedrag van € 144.266 aan vergoedingen van voorgaande jaren. Er was rekening gehouden met een vergoeding van € 164.041. Een voordeel van € 179.000.
- De geraamde opbrengsten voor het vastrecht afvalstoffenheffing laten een meeropbrengst zien van € 18.000.
- De eindafrekening van ROVA 2021 (juni 2022) viel € 90.000 tegen. ROVA moest extra logistieke kosten maken als gevolg van Corona van € 10.000. Ook kregen we te maken met kosten voor afkeur PMD van € 14.000 en GFT van € 18.000. Er werd ruim 800 ton meer GFT afval ingezameld waarvoor € 100.000. Ook werd er 190 ton meer grof tuinafval aangeboden voor € 4.000. Vanwege de hoge oud papier prijs was daar een meevaller van € 108.000.
Per saldo een tekort van ruim € 34.000 ten opzichte van de geraamde kosten in de begroting 2021. Echter ROVA had in 2021 € 55.000 minder aan voorschotten gefactureerd. Dit maakt dat we in 2022 een bijbetaling van € 90.000 aan ROVA moesten doen.
- Door onder andere de hogere kosten ROVA wordt een bedrag van bijna € 30.000 extra aan BTW toegerekend.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2022 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 1.737.797 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -368.315 | ||
Bijdrage aan de voorziening (exploitatieresultaat) | 10.000 | ||
Netto kosten taakveld | 1.379.482 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 4.084 | ||
Overhead inclusief (omslag)rente | 114.219 | ||
BTW | 336.033 | ||
---|---|---|---|
Totale kosten | 1.833.818 | ||
Opbrengst heffingen | -1.833.212 | ||
Dekking | 100% |
Rioolheffing
In het nieuwe GRP (gemeentelijk rioleringsplan) dat vanaf 1 januari 2022 van kracht is, zijn we (weer) over gegaan op het activeren en afschrijven (40 jaar) van vervangingsinvesteringen. Hiermee is de systematiek weer in overeenstemming met de landelijk meest gangbare systematiek bij gemeenten. De wijziging in systematiek brengt met zich mee dat alleen de kapitaallasten (afschrijving en rente) van de investeringen in de tarieven worden doorberekend en niet het bedrag van de investering zelf. Hierdoor was het mogelijk om de tarieven naar beneden bij te stellen.
Het tarief voor een meerpersoonshuishouden is verlaagd met € 45 van € 322 naar € 277; voor een eenpersoonshuishouden is het tarief verlaagd met € 39 van € 266 naar € 227. De tarieven voor de overige aansluitingen zijn hiervan afgeleid.
Er is een meeropbrengst aan rioolheffing van € 66.000 en bijdragen in de aansluitkosten van € 15.000 gerealiseerd. In de afgelopen jaren is veel nieuwbouw gerealiseerd; zowel voor woningen als bedrijven. Voor de bedrijven maken we gebruik van de gegevens van Vitens. De verbruiksgegevens van Vitens zijn achteraf beschikbaar over het voorgaande jaar. Hier hebben we afgelopen jaar extra controles op uitgevoerd.
Daartegenover zijn er (incidenteel) extra kosten voor onderhoud riolering van € 85.000 gemaakt. Per saldo geen mutatie op de voorziening riolering.
Kostendekkendheid rioolheffing 2022 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 2.287.191 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -190 | |||
Netto kosten taakveld | 2.287.001 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Extra comptabele uren (loonkosten) | 4.082 | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 295.687 | |||
BTW | 416.000 | |||
---|---|---|---|---|
Totale kosten | 3.002.770 | |||
Opbrengst heffingen | -2.998.659 | |||
Dekking | 100% |