Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Gemeenschappelijke regelingen | |
1. Veiligheidsregio IJsselland | 4 Omgevingsdienst IJsselland |
---|---|
2. GGD IJsselland | 5. Shared Servicecentrum Ons |
3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland | 6. Sociale Recherche Ijssel-Vechtstreek |
1. | Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | 0 | -34 | 3.071 | |
Eigen Vermogen | 5.090 | 5.379 | 5.887 | |
Vreemd Vermogen | 32.623 | 33.604 | 34.692 | |
Jaarlijkse bijdrage | 1.731 | 1.726 | 1.587 | |
Risico’s | Naast de meer reguliere risico’s op het vlak van bedrijfsvoering en prijsontwikkeling is in 2021 de aandacht volledig uitgegaan naar Corona gerelateerde onderwerpen. Voor de financiële risico's op dit vlak heeft de rijksoverheid alle risico's op zich genomen. De financiering van de meerkosten voor de crisisbeheersing worden afgewikkeld buiten de reguliere Planning en Control cyclus om. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. | |||
Ontwikkelingen | Nieuw voor oud Taakstellingen Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland Bijdrage financieel perspectief gemeenten Herijking gemeentelijke bijdragen |
2. | GGD regio IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020). | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | 0 | -811 | -368 | |
Eigen Vermogen | 1.500 | 1.705 | 2.546 | |
Vreemd Vermogen | 7.669 | 5.771 | 11.362 | |
Jaarlijkse bijdrage | 975 | 989 | 969 | |
Risico’s | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein . | |||
Ontwikkelingen | 2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 worden de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ geborgd en zal de GGD samen met het nieuwe bestuur bouwen aan een bestuursagenda, die de beweging voortzet. |
3. | RSJ IJsselland Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | Het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland) met 11 gemeenten: | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het betreft een uitvoeringsorganisatie die taken uitvoert voor 11 gemeenten als het gaat om het inkopen van jeugdhulp, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten. Ze stellen zelf geen beleid op. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | |
Eigen Vermogen | 0 | 444 | 0 | |
Vreemd Vermogen | 0 | 357.415 | 864.205 | |
Jaarlijkse bijdrage | 63.353 | 60.214 | 75.347 | |
Risico’s | In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van of ten goede aan de deelnemende gemeenten. | |||
Ontwikkelingen | 2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige transformatiethema’s. |
4. | Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | 0 | 201 | 108 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 316 | 316 | 316 | |
Vreemd Vermogen | 3.183 | 2.839 | 3.076 | |
Gemeentelijke bijdrage | 619 | 634 | 664 | |
Percentage v/h totaal | 6% | 6% | 6% | |
Risico’s | Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:
| |||
Ontwikkelingen | In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. |
5. | Servicecentrum Ons te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel. | |||
Openbaar Belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | 0 | 2.545 | 257 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 223 | 469 | 238 | |
Vreemd Vermogen | 11.200 | 5.152 | 7.180 | |
Gemeentelijke bijdrage | 1.551 | 1.726 | 739 | |
Risico’s | Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast. | |||
Ontwikkelingen | Onderzocht wordt of nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. Er wordt geïnvesteerd in het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen digitale dreigingen. |
6. | Sociale Recherche Regio Ijssel-Vechtstreek Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | Het betreft een gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Openbaar Belang | De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Begroting/Jaarrekening SR maakt onderdeel uit van de totale begroting Eenheid sociale zaken en werkgelegenheid van de gemeente Zwolle waaronder speciale posten zijn begroot voor de Sociale Recherche. Eventuele afwijkingen worden aan het einde van het jaar afgerekend met de deelnemende gemeenten. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Rekening 2021 |
Resultaat | afwijkend | afwijkend | afwijkend | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 0 | 0 | 0 | |
Vreemd Vermogen | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentelijke bijdrage | 29.004 | 26.407 | 26.239 | |
Risico’s | De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is. | |||
Ontwikkelingen | In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo. |