Paragrafen

Paragraaf verbonden partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

4 Omgevingsdienst IJsselland

2. GGD IJsselland

5. Shared Servicecentrum Ons

3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland

6. Sociale Recherche Ijssel-Vechtstreek

1.

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

0

-34

3.071

Eigen Vermogen

5.090

5.379

5.887

Vreemd Vermogen

32.623

33.604

34.692

Jaarlijkse bijdrage

1.731

1.726

1.587

Risico’s

Naast de meer reguliere risico’s op het vlak van bedrijfsvoering en prijsontwikkeling is in 2021 de aandacht volledig uitgegaan naar Corona gerelateerde onderwerpen. Voor de financiële risico's op dit vlak heeft de rijksoverheid alle risico's op zich genomen. De financiering van de meerkosten voor de crisisbeheersing worden afgewikkeld buiten de reguliere Planning en Control cyclus om.

Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd.

Taakstellingen
Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal
€ 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting.

Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland
De vorming staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. De definitieve personeels- en bedrijfsvoeringsbegroting wordt in de loop van 2022 vastgesteld. In het AB van 8 december 2021 is besloten de verwachte meerkosten van € 150.000 structureel te verwerken in de begroting 2023 en deze te verrekenen met de structureel in de begroting te verwerken bijdrage aan het financieel perspectief gemeenten van € 516.000.

Bijdrage financieel perspectief gemeenten
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de € 516.000 incidentele bijdrage financieel perspectief gemeenten van 2021 en 2022 structureel verwerkt in de begroting 2023. Onder de verrekening van de verwachte € 150.000 meerkosten vorming meldkamer Oost Nederland komt de structurele korting uit op € 366.000.
Het structureel maken van deze bijdrage is gebaseerd op het uitgangspunt dat het rijk de meerkosten financiert van de taakdifferentiatie bouwsteen 1 bij de brandweer.

Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage

2.

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een
vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 530 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

 0

-811

-368

Eigen Vermogen

1.500

1.705

2.546

Vreemd Vermogen

7.669

5.771

11.362

Jaarlijkse bijdrage

975

989

969

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein .

Ontwikkelingen

2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 worden de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ geborgd en zal de GGD samen met het nieuwe bestuur bouwen aan een bestuursagenda, die de beweging voortzet.

 3.

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

Het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland) met 11 gemeenten:
Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland).

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het betreft een uitvoeringsorganisatie die taken uitvoert voor 11 gemeenten als het gaat om het inkopen van jeugdhulp, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten. Ze stellen zelf geen beleid op.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

0

0

0

Eigen Vermogen

0

444

0

Vreemd Vermogen

0

357.415

864.205

Jaarlijkse bijdrage

63.353

60.214

75.347

Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's.  Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van of ten goede aan de deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen

2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige transformatiethema’s.
In 2022 hebben voorbereidende werkzaamheden plaats gevonden voor het nieuwe inkoopmodel van specialistische jeugdhulp met ingangsdatum 1 januari 2023. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening.

4.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

0

201

108

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

316

316

316

Vreemd Vermogen

3.183

2.839

3.076

Gemeentelijke bijdrage

619

634

664

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:

  • De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2021 afgerond, we zijn begonnen met optimalisatie en harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid en proceskwaliteit zal leiden.

Ontwikkelingen

In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Ook de sanering van asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt. In 2022 en verder wordt de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD door de omgevingsdienst verder geïntensiveerd.

5.

Servicecentrum Ons te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel.

Openbaar Belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

0

2.545

257

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

223

469

238

Vreemd Vermogen

11.200

5.152

7.180

Gemeentelijke bijdrage

1.551

1.726

739

Risico’s

Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. Er wordt geïnvesteerd in het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen digitale dreigingen.

6.

Sociale Recherche Regio Ijssel-Vechtstreek Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

Het betreft een gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle.
De stemverhouding in het Bestuurlijk Overleg (het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeenten, met een maximum van 3 stemmen (>1.500 uitkeringsgerechtigden). Gemeente Zwartewaterland heeft 1 stem (< 500 uitkeringsgerechtigden).

Openbaar Belang

De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Begroting/Jaarrekening SR maakt onderdeel uit van de totale begroting Eenheid sociale zaken en werkgelegenheid van de gemeente Zwolle waaronder speciale posten zijn begroot voor de Sociale Recherche. Eventuele afwijkingen worden aan het einde van het jaar afgerekend met de deelnemende gemeenten.
De uitvoering van de sociale recherche is in handen van de gemeente Zwolle. De kosten worden verdeeld op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

Resultaat

afwijkend

afwijkend

afwijkend

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

0

0

Gemeentelijke bijdrage

29.004

26.407

26.239

Risico’s

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Ontwikkelingen

In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2023 10:05:35 met de export van 06/29/2023 09:47:59