Ruimte
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
We investeren in een duurzame openbare verlichting. | Conform beheerplan openbare ruimte vervangen wij bestaande armaturen voor energiezuinige LED armaturen. | ||
Het streven is om conform beheerplan eind 2025 70% LED verlichting te hebben. Eind 2022 streven we dat 60% van de verlichting LED is. | De afgelopen jaren zijn al de nodige oude armaturen vervangen waardoor we nu zo'n 65% LED verlichting hebben. | ||
We geven uitvoering aan het beheerplan openbare verlichting. Hierbij starten we met de vervanging van lichtmasten en vervangen we bestaande armaturen voor de energiezuinige LED armaturen. | In 2022 zijn we gestart met de aanbesteding van de vervanging van de oude armaturen en masten. Hierbij wordt weer een aanzienlijk deel extra voorzien van LED-verlichting. De uitvoering vindt de komende 3 jaar plaats. | ||
In 2022 zijn we voorbereid op het werken met de Omgevingswet. | Binnen het programma Omgevingswet wordt gewerkt aan de implementatie van de wet waarbij ook aandacht is voor de interne werkprocessen. | ||
Op het moment van inwerkingtreding van de omgevingswet (naar verwachting medio 2022) voldoen wij aan de minimale vereisten van de VNG. | De invoeringsdatum voor de nieuwe omgevingswet is inmiddels door het Rijk uitgesteld tot 1 januari 2024. | ||
Het beheer is op orde. Dit is geborgd in de paraplunota Kapitaalgoederen en de hieruit voortvloeiende beleid- en beheerplannen op het gebied van de openbare ruimte. | In 2022 is het beheerplan Civieltechnische Kunstwerken vastgesteld door het college. Hiermee zijn we op orde. | ||
We voeren de werken uit conform het Uitvoeringsprogramma Werken en Projecten 2022. | Grotendeels is deze conform planning uitgevoerd. Bij enkele grotere integrale projecten zien we enige vertraging in de uitvoering die ontstaan zijn in het ontwerpproces, participatieproces en door vergunningstrajecten o.a. op het gebied van natuur en stikstof. In een raadsbrief 'voortgang grote projecten' is uw raad hier over geïnformeerd. | ||
We onderhouden onze openbare ruimte goed conform de beleids- en beheerplannen en de daarin afgesproken onderhoudsniveaus. | Regelmatig worden de arealen geïnspecteerd. Hieruit blijkt dat wij voldoen aan de vastgestelde onderhoudsniveaus | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 13.376 | 11.569 | 12.648 | 9.676 | 2.972 | |
Ruimte | 13.376 | 11.569 | 12.648 | 9.676 | 2.972 | Ruimte Wegenonderhoud: Betreft voor € 480.000 onderhoudswerken die in logische samenhang moeten worden uitgevoerd met verkeersprojecten en daarom in uitvoering doorschuiven naar 2023. Hiervoor is een resultaatbestemming van € 480.000 in deze jaarrekening aangevraagd. Een voordeel van € 70.000 is ontstaan doordat meer degeneratievergoeding ontvangen is dan begroot. Degeneratievergoedingen ontvangen wij als sleuven in de weg moeten worden gemaakt voor kabels en leidingen, omdat door die handeling eerder en meer onderhoud aan wegen nodig is. In feite is het dus een vooruitbetaling voor extra onderhoudskosten die aan de weg ontstaan. Deze meerinkomsten moeten in de toekomst voor onderhoud worden ingezet. Daarom stellen wij in deze jaarrekening voor om een bestemmingsreserve wegen in te stellen en daar € 70.000 in te storten voor toekomstig wegenonderhoud. Openbare verlichting: Een voordeel van € 30.000 is ontstaan doordat een hoger bedrag aan schadevergoedingen is ontvangen dan dat wij aan herstelkosten voor openbare verlichting hebben gemaakt. Vitaal platteland IBP: voor dit onderwerp is in afgelopen drie jaar jaarlijks € 40.000 beschikbaar gesteld, tezamen een budget van € 120.000. Om de beoogde ontwikkelingen te realiseren vergt gedragen projectplannen. Omdat de plannen met vele partijen moeten worden opgeteld, uit meer onderdelen zijn gaan bestaan, en breder draagvlak verkregen moet worden, zijn de projectplanen wel op stoom, maar is de concrete uitvoering ervan nog niet gestart. Daarom wordt voorgesteld om de restant middelen vanuit de jaarschijf 2022 (€ 11.000) via restultaatbestemming over te hevelen naar 2023. Gronden niet in exploitatie: sluit met positief saldo van € 92.000. Dit wordt enerzijdse veroorzaakt door hogere inkomsten € 55.000 als gevolg van hogere pachtopbrengsten (á € 26.000) en meer opbrengsten grond verkopen (á € 29.000). De uitgaven binnen het product lagen per saldo ook € 35.000 lager. Dit wordt veroorzaakt door een eenmalig budget (á € 53.000) voor het maken van een inhaalslag huren en recht van opstal/beleidsregels dat nog niet is aangewend omdat de opdrachtomschrijving hiervoor meer voorbereiding heeft gevraagd. Voorgesteld wordt om dit budget via resultaatbestemming over te hevelen naar 2023. Daarnaast is er gedurende het jaar meer externe ondersteuning noodzakelijk geweest onder andere in verband met diverse rechtszaken (een nadeel van € 22.000). |
Baten | -10.073 | -6.224 | -6.132 | -4.422 | -1.710 | |
Ruimte | -10.073 | -6.224 | -6.132 | -4.422 | -1.710 | Ruimte Begraafplaatsen: Bij de najaarsnota zijn de leges begraafrechten naar beneden bijgesteld. Nu blijkt dat we over heel 2022 toch de oorspronkelijk geraamde inkomsten gerealiseerd hebben. Omgevingsvergunningen: kent een nadelig saldo van 76K (hetgeen veroorzaakt wordt 84k door lagere opbrengsten (nadeel) + 8k minder kosten (Voordeel). De opbrengsten leges omgevingsvergunningen in 2022 bedragen € 850.000. Dit is € 85.000 minder dan begroot, Echter in 2021 zijn er aan het eind van het jaar nog een behoorlijk aantal aanvragen ingediend voor grote(re) projecten. De werkzaamheden voor deze projecten, en daarmee de kosten, hebben voor een groot deel plaats gevonden in 2022. Met als gevolg dat de uitvoeringskosten in 2022 niet significatie lager. Dit zien we dan ook terug in de kostendekkendheid. De kostendekkendheid in 2021 was 190%, in 2022 is dit 71%. Zo zien we dat de inkomsten bij deze leges sterk afhankelijk blijken van het daadwerkelijke aantal aanvragen, het type aanvragen, het tijdstip van de aanvraag en ook landelijk beleid. |
Resultaat voor bestemming | 3.303 | 5.345 | 6.516 | 5.254 | 1.262 | |
Toevoegingen | 1.688 | 317 | 357 | 1.283 | -926 | |
Ruimte | 1.688 | 317 | 357 | 1.283 | -926 | |
Onttrekkingen | -783 | -323 | -1.368 | -1.852 | 484 | |
Ruimte | -783 | -323 | -1.368 | -1.852 | 484 | |
Saldo resultaatbestemming | 905 | -6 | -1.011 | -569 | -442 | |
Saldo na bestemming | 4.208 | 5.340 | 5.506 | 4.686 | 820 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Omgevingsvergunningen | aantal | 2022 | 165 | 184 | Nee |
Omgevingsvergunning milieu | aantal | 2022 | 4 | 6 | Nee |
Projectafwijkingsbesluit | aantal | 2022 | 4 | 1 | Nee |
Ruimtelijke afwijkingen | aantal | 2022 | 50 | 35 | Nee |
Monumentenvergunningen | aantal | 2022 | 4 | 2 | Nee |
Kernteam | aantal | 2022 | 0 | 2 | Nee |
Schetsplannen | aantal | 2022 | 150 | 157 | Nee |