Verkeersveiligheid
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
We investeren in vermindering van het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties. | Er is een lijst van maatregelen opgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren op een aantal locaties, die als onveilig worden beoordeeld. De uitvoering van deze maatregelen vergt een periode van een aantal jaren. | ||
Het terug dringen van het aantal klachten richt zich op twee pijlers: 1) Strategisch plan Verkeersveiligheid. 2) In 2022 passen we een aantal verkeersknelpunten aan, o.a. Zwolsesteeg en Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). | Een nieuw GVVP is opgesteld voor de komende jaren. In de uitvoering met concrete projecten worden verkeersknelpunten aangepast. De voorbereiding van het project Zwolsesteeg is gestart, maar het project is in uitvoering vertraagd vanwege stikstofproblematiek. | ||
Wij reageren adequaat op meldingen en klachten en lossen deze waar mogelijk op. | Het aantal meldingen is de in 2022 aanzienlijk verminderd. | ||
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030). | Sinds 2018 is het aantal ongevallen niet substantieel gedaald. Dat vergt nog een behoorlijke inspanning, niet alleen op het vlak van veiliger maken van ons wegennet maar ook op het vlak van weggedrag en verkeerseducatie en van handhaving. | ||
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie. | Sinds 2018 is het aantal ongevallen niet substantieel gedaald. Dat vergt nog een behoorlijke inspanning, niet alleen op het vlak van veiliger maken van ons wegennet maar ook op het vlak van weggedrag en verkeerseducatie en van handhaving. | ||
Wij richten ons vooral op de onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers. | Veel nieuwe fietsprojecten zijn gedefinieerd en ook zullen plannen voor verbetering van voetgangersvoorzieningen worden opgesteld. | ||
We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. In 2022 actualiseren wij het GVVP. | Het GVVP is opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraad. Begin 2023 wordt het daarbij behorende Uitvoeringsprogramma opgesteld, waarin onder andere maatregelen voor verkeersveiligheid worden opgenomen. | ||
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | Schoolomgevingen worden structureel op verkeersveiligheid gemonitord en vervolgens worden concrete maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. | ||
We stellen ook in 2022 een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie. | Dit plan is opgesteld. | ||
Ook in 2022 gaan we verder met het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen in samenspraak met de school en de omgeving. | Het veiliger maken van schoolomgevingen is een continue proces dat vraagt om aandacht en concrete (verkeers)maatregelen en bewustwording over verkeersveiligheid bij scholieren. Dat gebeurt in samenspraak met de scholen. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 91 | 87 | 61 | 49 | 12 | |
Verkeersveiligheid | 91 | 87 | 61 | 49 | 12 | |
Baten | -33 | -30 | -30 | -23 | -7 | |
Verkeersveiligheid | -33 | -30 | -30 | -23 | -7 | |
Resultaat voor bestemming | 58 | 57 | 31 | 26 | 5 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na bestemming | 58 | 57 | 31 | 26 | 5 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|