Onderwijs
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | In 2022 zijn we van start gegaan met een jongerenraad. Via deze raad kunnen jongeren initiatieven onder de aandacht brengen van de gemeente en kan de gemeente jongeren mee laten denken over ons beleid. Op initiatief van jongeren is een tijdelijke jongerenontmoetingsplaats in Hasselt gerealiseerd. | ||
Wij leveren op verzoek een bijdrage op de scholen. We sluiten hierbij aan bij de Landelijke themaweken, denk bijvoorbeeld aan de 'week van het geld', duurzaamheid, verkeersveiligheid e.d. | In 2022 zijn workshops georganiseerd in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs tijdens de week van het respect. Aan de hand van een bewegingsles werd jongeren geleerd om hun eigen grenzen aan te geven. Op het Agnieten College zijn tijdens de week van de mediawijsheid workshops gegeven over shaming en sexting en de rol van social media hierbij. | ||
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | In 2022 is gewerkt aan de voorbereiding van de projecten uit de eerste fase van het integraal huisvestingsplan. Het gaat daarbij om de projecten renovatie Aremberg en upgrade Prins Willem Alexanderschool. | ||
De doelstellingen op het gebied van onderwijshuisvesting basisonderwijs wordt in het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2020-2040 vastgesteld. In 2022 is de renovatie van de Aremberg en de upgrade van de Prins Willem Alexanderschool afgerond. | Beide projecten bevinden zich nog in de voorbereidingsfase. In 2023 hopen wij u de plannen ter goedkeuring voor te leggen en met de uitvoering te kunnen starten. | ||
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | In 2022 zitten we rond de 50 wettelijke meldingen signaal verzuim. | ||
Voor 2022 hebben wij bijzondere aandacht voor mogelijke gevolgen van Corona op verzuim. | Tijdens de coronaperiode hebben we hier actief naar gekeken. Deze periode ligt inmiddels gelukkig achter ons. | ||
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1,5%. | Ook in 2022 blijven we onder de 1,5%. | ||
Wij voeren het regionaal vastgestelde meerjarenbeleidsplan VSV uit. Hiermee stimuleren we dat voortijdig schoolverlaters terugkeren naar school of werken. | |||
Er zijn geen thuiszitters. | Het aantal thuiszitters is minimaal. Daar waar sprake is van een thuiszitter is er direct contact met ouders/verzorgers om die situatie op te heffen. | ||
Vanuit het onderwijskansenbeleid wordt de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs versterkt. Wij voeren de werkwijze verbreding zorgteams, om problematiek in beeld te hebben en integraal aan te kunnen pakken, uit binnen het primair onderwijs | In mei 2022 hebben we een goed bezochte inspiratiesessie gehouden met alle partners in dit project. Men was enthousiast over de bereikte resultaten en wilde dit graag een vervolg geven. Inmiddels zijn drie werkgroepen enthousiast aan de slag met de nieuw geformuleerde opdracht voor de periode 2023/2024. | ||
70% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | |||
Voor de kwetsbare jongeren tussen de 16 en 27 jaar wordt een perspectiefplan opgesteld met de jongere zelf. Dit plan vormt het uitgangspunt bij de ondersteuning en de begeleiding | |||
We nemen deel aan de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hiermee kunnen wij onze jongeren snel en actief doorgeleiden naar werk of dagbesteding | |||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.000 | 2.823 | 2.666 | 3.226 | -560 | |
Onderwijs | 3.000 | 2.823 | 2.666 | 3.226 | -560 | Onderwijs De geoormerkte inkomsten vanuit het Rijk voor onderwijsachterstandenbeleid zijn in 2022 fors verhoogd. Deze extra inkomsten zijn ook ingezet zoals beschreven in het uitvoeringsprogramma onderwijskansenbeleid. Deze waren nog niet opgenomen in de begroting van 2022, waardoor de baten en lasten beide hoger uitvallen. Uiteindelijk blijft er nog een positief saldo over van € 80.000. Dit wordt veroorzaakt door lagere lasten in het leerlingenvervoer, salariskosten en kleine afwijkingen. |
Baten | -549 | -220 | -202 | -856 | 654 | |
Onderwijs | -549 | -220 | -202 | -856 | 654 | |
Resultaat voor bestemming | 2.450 | 2.603 | 2.464 | 2.370 | 94 | |
Toevoegingen | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onderwijs | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onttrekkingen | 0 | -6 | -6 | 0 | 0 | |
Onderwijs | 0 | -6 | -6 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | 6 | 0 | 0 | 6 | 0 | |
Saldo na bestemming | 2.456 | 2.603 | 2.464 | 2.376 | 94 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2021 | 1,9 | 3,8 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2021 | 12 | 7 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2021 | 1,4 | 1,2 | Ja |
Deelnemers leerlingenvervoer | aantal | 2022 | 150 | 150 | Nee |
Startkwalificaties | % van de kinderen | 2022 | 1,4 | 1,4 | Ja |