Vanaf 2017 worden de overheadkosten apart in de jaarrekening verwerkt. Deze verandering staat opgenomen in de vernieuwing van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten). De overheadkosten worden niet meer verdeeld over de programma's maar verzameld op een programma overhead en zijn daarmee beter zichtbaar.
In de regelgeving is de overhead verdeeld in vier hoofdgroepen.
- Loonkosten overhead
Het gaat hier om de loonkosten van:
- Leidinggevenden in het primaire proces
- Financiën, toezicht en controle
- P&O
- Inkoopfunctie
- Communicatiefunctie
- Juridische zaken
- Informatievoorziening en automatisering
- Documentaire informatie voorziening (DIV) / informatiebeheer
- Facilitaire Zaken en huisvesting
- Managementondersteuning in het primaire proces
- ICT-kosten
Dit zijn bijvoorbeeld de computers, intranet, applicatiebeheer en de Windows software. - Huisvestingskosten
De onderhoudskosten en kapitaallasten (rente en afschrijving) van bijvoorbeeld het gemeentehuis en de gemeentewerf horen hier ook bij. - Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
Het gaat hier om uitbesteding van reguliere overheadtaken (bijv. schoonmaak) of inhuur van overheadpersoneel.