Organisatieontwikkeling
In 2022 is de organisatie verder opgekrabbeld uit de Corona-periode. Er is voortgang geboekt op het inbedden van de kernwaarden, waarbij Integraal en Kwaliteitsgericht aandacht hebben gekregen. Met name de kernwaarde "Kwaliteitsgericht" is gekoppeld aan het begrip "Eigenaarschap".
2022 is ook het jaar geweest dat de dienstverlening door de GR shared service centrum ONS in Zwolle verder is ingebed in de organisatie. De dienstverlening blijkt niet bij elk onderdeel van SSC-Ons (PSA, ICT en Inkoop) even sterk ontwikkeld, maar in 2022 zijn daarin goede slagen gemaakt. Aandachtspunt is/was het afstemmen van de diverse workflows om de organisaties te ontzorgen. Ook zijn een aantal regelingen tussen de partners van Ons geharmoniseerd, waardoor de personele inzet efficiënter werd.
Het strategische belang van samenwerking in de regio is een voortdurend aandachtspunt in het denken over de organisatie.
Bij Externe Dienstverlening is het voorstel om te komen tot programmatisch werken afgerond. De bedoeling is om deze wijze van werken in 2023 verder te implementeren. Hiertoe zijn al drie programmaregisseurs gecontracteerd en is de werving gestart voor de werving van een manager ter vervangen van de interim manager.
Personeelsbeleid
In 2022 heeft ten aanzien van thuiswerken het maatwerkdenken plaatsgemaakt voor een regeling Tijd- en plaatsonafhankelijk werken". Er is tevens een pilot gestart om flexibeler te gaan werken (Het nieuwe werken). Het streven is om flexibeler en efficiënter met de soms schaarse werkplekken om te gaan. Door het vergoeden van de reiskosten voor woon-werkverkeer voor het personeel werken we aan het "aantrekkelijk werkgeverschap"; het aantrekken van goed gekwalificeerd personeel wordt een steeds grotere uitdaging. Om die reden is bij het team P&O tijdelijk een recruiter aangetrokken. Tegelijkertijd wordt ingezet op een strategische HR-agenda om ook in de toekomst het hoofd te kunnen bieden aan de grillige arbeidsmarkt. Een probleem dat zich overigens niet beperkt tot Zwartewaterland, maar de hele samenleving raakt.
Tegelijkertijd blijft de veranderende rol van de overheid in de participatiesamenleving, een belangrijk element van het personeelsbeleid van de gemeente. De geformuleerde kernwaarden (Participatief, Integer, Integraal en Kwaliteitsgericht zijn daarbij een belangrijk instrument. In de gesprekken met medewerkers en op het gebied van scholing en training van medewerkers is veel aandacht voor de gewenste werkwijze: het leveren van een hoogwaardige en klantgerichte dienstverlening, het stimuleren van inwonersinitiatief en het betrekken van inwoners, organisaties en instellingen bij plannen en beleid.
De samenwerking binnen de talentenregio draagt bij aan de mobiliteit, omdat hierdoor een interne
vacaturemarkt ontstaat van inmiddels circa 7.000 medewerkers.