Digitale agenda
Sinds 2019 werkt de gemeente Zwartewaterland met de digitale agenda Zwartewaterland. Binnen de digitale agenda zijn alle projecten opgenomen die de komende jaren op het gebied van ICT worden uitgevoerd. De digitale agenda heeft drie doelstellingen:
- Burgers en bedrijven passend digitaal kunnen bedienen
- De organisatie duurzaam voorbereiden op digitale ontwikkelingen; zowel de organisatie als het bestuur werken digitaal
- Uitvoering geven aan digitaal wettelijke producten en diensten
De rol van informatievoorziening is het behouden van overzicht op de digitale agenda. Dat gebeurt door maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe wetgeving en ontwikkelingen binnen de organisatie op het gebied van ICT, informatiebeveiliging en digitale dienstverlening tijdig een plek te geven op de digitale agenda. Daarbij bewaakt informatievoorziening de samenhang tussen de verschillende systemen en informatiestromen en bewaakt ze de voortgang van projecten op de digitale agenda.
Binnen de digitale agenda zijn de volgende grote projecten gerealiseerd in 2022:
- Migratie van de ICT naar SSC-ONS afgerond
- Uitrol laptops en mobile telefoons voor alle medewerkers
- Uitrol iPads buitendienst
- Implementatie Digitaal nachtregister
- Vervanging intranet door Sharepoint
- Cloudmigratie TIM-enterprise
In 2022 zijn we ook gestart met een aantal projecten die afgerond worden in 2023. Dit zijn:
- Vervangen telefonie door MS-Phonesystems
- Ontvlechting suite sociaal domein
- Inrichten zaaktypecatalogus in Join (1e onderdeel zaakgericht werken)
In 2022 is verder geïnvesteerd in het dataplatform en het professionaliseren van functioneel beheer door het opleiden en aannemen van mensen. Dit heeft geleid tot een betere informatievoorziening door betere rapportages en beter ingerichte applicaties. Deze ontwikkelingen gaan de komende jaren door.